Як діяти споживачу, коли фінансова установа порушує права споживача по договору кредиту

Нагадаю: державне регулювання та нагляд у сфері споживчого кредитування здійснює Національний банк України, що передбачено статтею 5 Закону України “Про споживче кредитування”. 29.03.2021 Національний банк України надав роз’яснення про те, як діяти споживачу фінансових послуг, коли умови договору порушують його права.

Якщо вам складно прийняти рішення і потрібна он-лайн допомога адвоката, телефонуйте:

Одна із найважливіших порад Національного банку України для споживачів фінансових послуг – завжди уважно читати договір з фінансовою установою перед його підписанням.

Саме договір є «останньою інстанцією»: там детально вказані умови кредиту чи іншої послуги, розмір відсотків, комісії, дата повернення позики, санкції та наслідки у випадку прострочення.

Проте Національний банк зафіксував випадки, коли фінансові установи передбачають у договорах умови, які порушують або обмежують права споживачів.

НБУ вказав, що є порушеннями Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» та Закону України «Про споживче кредитування» випадки, коли:

  •  споживач не погасив повністю борг, тому кредитодавець у односторонньому порядку продовжує строк дії кредитного договору, нібито для повного погашення. Водночас продовжується дія усіх платежів за кредитом з одночасним збільшенням процентної ставки;

  •  кредитодавець описує умови договору у вигаданих термінах, які перетинаються або збігаються за їх суттю з іншими термінами. Такі поняття можуть увести споживача в оману, навіявши неправильне розуміння умов договору. Водночас варто зазначити, що стаття 6 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» передбачає, що неоднозначні умови договору тлумачаться на користь споживача;

  •  кредитодавець нараховує проценти за кредитним договором як відповідальність за прострочення протягом дії карантину, всупереч установленій Законом України «Про споживче кредитування» забороні на такі нарахування. Варто зазначити, що така заборона розповсюджується на усі кредити, навіть на мікрокредити, що були видані до 8 січня 2021 року;

  • єдиним загальним підписом під договором споживач дає згоду на обробку своїх персональних даних (не розуміє, яких саме) та даних третіх осіб, доступ до яких отримує кредитодавець із телефонної книги споживача та відкритих даних.

Національний банк України радить споживачам письмово поскаржитись керівництву фінустанови. Якщо ваша скарга залишилася без результату, звернутись до Національного банку України.

У випадку порушень прав споживачів НБУ має повноваження застосувати до фінустанови заходи впливу або накласти штрафні санкції. Проте Національний банк не має повноважень визнати договір неправомірним або несправедливим та анулювати його. Це може зробити лише суд.

Повний текст рекомендцій Національного банку України розміщений
за посиланням . Важливо знати, що у справах про захист прав споживачів, позивачі звільняються від сплати судового збору.

Якщо вам складно прийняти рішення і потрібна консультація юриста: